Strona internetowa to rzecz ważna. W procesie komunikowania odbiorcy, że jesteś i kim jesteś, to jeden z kluczowych elementów. Ale sam fakt posiadania strony to za mało. Musi ona jeszcze być przyjazna dla tego, kto ją ogląda. Twój odbiorca ma milion innych rzeczy do roboty. Jeśli już trafi na Twoją stronę, zadbaj o to, żeby dobrze mu się ją przeglądało. Inaczej szybko się zniechęci, zamknie ją i możliwe, że już nigdy na nią nie wróci.
Jaki są zatem cechy dobrej strony internetowej? Kwestie wizualne to oczywiście rzecz zależna od gustu. Jeśli masz sprecyzowane jakieś charakterystyczne dla siebie kolory to tutaj też ich używaj. Będzie to dawało spójność w Twoich działaniach promocyjnych. W widocznym miejscu umieść swoje logo, jeśli takowe posiadasz. Można też umieścić swoje zdjęcie, to zawsze pokazuje bardziej ludzką twarz tego, co robisz i zwykle budzi zaufanie odbiorcy. Ale co poza tym? Jaka powinna być Twoja strona internetowa?
1. Responsywna
Responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych, takich jak smartfon czy tablet. Taka, która będzie się dobrze wyświetlać na wszystkich urządzeniach. Dlaczego?
Badania pokazują, że zarówno w Polsce jak i na całym świecie ludzie coraz częściej przeglądają internet z poziomu smartfona. Możesz to zobaczyć na tym wykresie:
Wykres ten przedstawia z jakich urządzeń Polacy korzystają przeglądając internet. Jak widzisz, pod koniec 2018r. linia komputera (PC, ciemnoniebieska) i smartfona (Telephone, fioletowa) przecięły się i smartfon wyszedł na prowadzenie. Wyraźnie widać tendencję rosnącą, jeśli chodzi o używanie smartfonów do przeglądania Internetu.
Właściwie, żeby to stwierdzić, nie potrzebujemy nawet takiego wykresu. Wystarczy spojrzeć na ludzi w tramwaju, metrze czy autobusie. Większość siedzi z nosem w smartfonie i scrolluje facebooka lub przegląda coś w internecie. Dlatego właśnie Twoja strona powinna być czytelna również na urządzeniach mobilnych.
„Komputerowa” wersja strony jest na ekranie smartfona zupełnie niewyraźna i trudno z niej korzystać. Literki są malutkie, ciężko coś znaleźć w menu i wchodzić w odnośniki. To strasznie zniechęca. Pokażę Ci różnicę na przykładzie mojej strony. Jak wygląda na smartfonie w wersji mobilnej i jak wyglądałaby w wersji komputerowej:
Prawda, że jest różnica?
2. Aktualna
Twoja strona internetowa powinna być aktualna. Gdy ktoś na nią wejdzie i w zakładce Aktualności zobaczy rok 2012, to albo pomyśli, że masz już jakąś inną stronę, a on zabłądził, albo że zawiesiłeś działalność. Nie wejdzie w portfolio ani w kontakt, bo stwierdzi że te dane pewnie też nie są już aktualne. Dlatego jeśli wiesz, że nie będziesz mieć czasu na dodawanie tam regularnie info o swoich wydarzeniach, zrezygnuj z zakładki Aktualności czy Kalendarz. Zostaw stronę-wizytówkę z kilkoma uniwersalnymi zakładkami typu O mnie, Portfolio, Kontakt, a aktualne wydarzenia komunikuj np. na Facebooku. Wtedy możesz znacznie rzadziej aktualizować stronę, dodając tylko znaczące zmiany w życiorysie lub portfolio.
3. Prosta w obsłudze
Na Twojej stronie powinny się znaleźć tylko najważniejsze opcje i nic poza tym. Przemyśl, jaką ma pełnić funkcję. Jeśli chcesz, żeby ludzie kupowali Twoje prace to zamieść wyraźny odnośnik do sklepu. Jeśli chcesz, żeby była to typowa strona-wizytówka, zadbaj o wyraźne przekierowanie do Portfolio i Kontaktu.
Oprócz tego, strona powinna być intuicyjna. Nie szukaj wymyślnych nazw do swojego menu. Ludzie w Internecie są leniwi, chcą mieć wszystko na maksa uproszczone. Zadbaj więc o konkretne nazwy odnośników, typu Kontakt, O mnie, Portfolio, Galeria.
Mówi się też często o tzw. zasadzie „trzech kliknięć”. Według niej użytkownik powinien w ciągu 3 kliknięć na stronie trafić do informacji, które chce uzyskać. Szczerze? Jeśli nie jest to rozbudowany portal, tylko prosta strona autorska, to najlepiej żeby było to jedno kliknięcie. Im bardziej skracasz mu drogę, tym lepiej.
4. Przejrzysta, intuicyjna
Twoja strona powinna być też przejrzysta. Wiem, że chcemy być unikalni, ale jeśli chodzi o układ treści to warto wpasować się w standardy. Dlaczego? Bo użytkownicy są do nich przyzwyczajeni. I tak przyjęło się, że np. menu jest u góry, a nie na dole. Kontakt zwykle jest najbliżej prawej strony. Jeśli za mocno tu przekombinujesz, Twój odbiorca może się pogubić i zniechęcić.
Niektórzy też robią na swojej stronie menu rozwijane, takie jak w smartfonie. Ok, może to jest fajne, nowoczesne i takie nieoczywiste. Ale weź pod uwagę, że w kadrach kultury pracuje sporo osób w średnim wieku, które niekoniecznie tak od razu ogarną, że te trzy poziome kreseczki w rogu to jest menu. Jeśli już wykonali ruch w Twoją stronę, weszli na Twoją stronę, to nie utrudniaj im tego. Wiem, może brzmi to trochę stereotypowo, nie wszyscy tak mają, ale naprawdę zdecydowana większość ludzi lubi proste rozwiązania. Irytują się, jeśli wchodzą na jakąś stronę i nie mogą nawet namierzyć menu. Wyłączają taką stronę i tyle.
5. Nieprzeładowana
Wyobraź sobie, że wchodzisz na jakąś stronę a tam BAAAM! z głośników wybucha muzyka, na ekranie milion żarówiastych kolorów, oślepia Cię sypiący się z góry brokat, a w roli kursora występuje kotek machający łapką, którym masz klikać w menu. Koszmar, co? Oczywiście żartuję, dzisiaj chyba nie ma już takich stron, ale podejrzewam, że w latach 90’ tak wyglądała połowa stron nastolatków na platformach blogowych 😀
Do czego zmierzam? Twoja strona powinna być przyjemna dla użytkownika. Bez zbędnych rozpraszaczy. Ograniczona paleta kolorystyczna, tylko to co najpotrzebniejsze. Jeśli masz dużo treści do czytania, to raczej ciemne litery na białym tle (badania pokazują, że łatwiej naszym oczom czytać taki tekst). Jeśli chcesz pokazać muzykę, to lepiej w taki sposób, żeby użytkownik sam mógł ją włączyć i wyłączyć jeśli ma na to ochotę. Możesz do tego wykorzystać jakiś ładny widżet (specjalna wtyczka, która np. wygląda jak prosty program do odtwarzania muzyki), dodać odnośnik do Spotify lub wkleić video z Youtube.
6. Lekka
Zadbaj, żeby Twoja strona była lekka, czyli żeby szybko się otwierała. Warto skompresować zdjęcia, animacje i inne pliki, które na niej umieszczasz, do jak najmniejszych rozmiarów (ale też bez utraty ich jakości). Jeśli Twoja strona będzie się wolno ładować, użytkownik nie będzie cierpliwie czekać, żeby zobaczyć co na niej jest. Prawdopodobnie szybko ją wyłączy, zirytowany tym, że nie działa tak jak powinna.
Podsumowanie
To tyle, jeśli chodzi o moje rady dotyczące dobrej strony internetowej. Jak widzisz, nie ma tutaj długiej listy do zrealizowania, zaledwie 6 kryteriów, które wiele mogą zmienić 🙂 Pod spodem znajdziesz checklistę do druku. Jeśli masz już swoją stronę, sprawdź czy spełnia wszystkie wymienione punkty. Jeśli natomiast dopiero planujesz stawianie strony www, od razu o nie zadbaj.
Masz jakieś jeszcze pomysły co obowiązkowo umieściłabyś na stronie www? Albo z drugiej strony, co Cię najbardziej wkurza na stronach innych? Napisz w komentarzu.
Brak komentarzy