Narzędzia i inspiracje Promocja i komunikacja

Narzędzia, dzięki którym łatwo stworzysz atrakcyjne portfolio

6 grudnia, 2021

Każdy artysta, chcący zarabiać na swojej twórczości, powinien mieć swoje portfolio dostępne w Internecie. To dość oczywiste. W dzisiejszych czasach Internet jest pierwszym miejscem, w którym szukamy informacji o wszystkim i o wszystkich. Warto więc dać się znaleźć. I lepiej, żeby potencjalny odbiorca czy zleceniodawca trafił na Twoją stronę, gdzie znajdzie dokładnie to, co Ty chcesz mu pokazać, niż na jakieś losowe strony, gdzie nie masz kontroli nad tym co zobaczy, a czego nie.

W tym wpisie zaprezentuję Ci kilka ciekawych narzędzi do tworzenia portfolio. Nie wymagają one dużych umiejętności technicznych, a dają naprawdę profesjonalny wygląd.

Jeśli nie wiesz jeszcze co właściwie umieścić w swoim portfolio, zajrzyj do tego wpisu KLIK. Znajdziesz tam kilka wskazówek, jak się do tego zabrać i o czym pamiętać.

Zanim przejdziemy do narzędzi, mam dla Ciebie jedną ważną uwagę:

Media społecznościowe to nie jest miejsce na portfolio.

A przynajmniej nie powinny być jedynym miejscem jego prezentacji.

Dlaczego?

Bo nie do tego służą. Nie w tym celu powstały. Media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, mają na celu budowanie relacji społecznych. Z założenia, bo czy rzeczywiście tę rolę spełniają to odrębna kwestia. W każdym razie nie mają dedykowanych funkcji, które pomogłyby w przejrzysty sposób prezentować artystyczne portfolio.

Poza tym, nie wiem czy wiesz, ale Twój profil na Facebooku, Instagramie, Youtubie itd. nie należy do Ciebie. W każdej chwili ktoś niepożądany może się włamać i przejąć nad nim kontrolę. Możesz też przez przypadek dostać blokadę różnych funkcji, od danego medium (np. na Instagramie wystarczy zbanowany hashtag i już Twój post traci widoczność, tak w dużym uproszczeniu).

I najważniejsze, w mediach społecznościowych trudno się takie portfolio przegląda. Gdy wrzucasz kolejny post, wcześniejsze spadają niżej. Jak myślisz, czy komuś się będzie chciało przewijać Twój profil, żeby sprawdzić czy przypadkiem potrafisz tworzyć takie rzeczy, których on szuka? Nie sądzę.

Więc polecam albo własną stronę www albo jedno z poniższych narzędzi.

Narzędzia do tworzenia portfolio

1. Linktr.ee

Dzięki temu narzędziu możesz wszystkie swoje linki umieścić w jednym miejscu. Np. link do strony www, oferty, portfolio w formacie PDF, do mediów społecznościowych. Dzięki temu nie musisz każdorazowo wysyłać całej litanii odnośników. Przesyłasz jeden link i tam Twój odbiorca znajdzie wszystko. Bardzo wygodne i darmowe rozwiązanie.

Jest też wersja płatna z dodatkowymi funkcjami, ale myślę, że w zupełności wystarczy Ci plan darmowy. Możesz umieścić dowolną ilość odnośników, masz opcje wybrania szablonu wizualnego spośród wbudowanych propozycji.

2. Carrd

Narzędzie do budowania stron typu one-page. Doskonały sposób, żeby opublikować swoje portfolio w internecie, gdy nie masz strony www. Jest to bardzo proste. Wybierasz gotowy szablon i dostosowujesz do swoich potrzeb. Wygląda to profesjonalnie, a szablony są responsywne – dobrze wyglądają również na ekranie smartfona. Carrd daje 3 darmowe strony na każde konto, co w zupełności wystarczy na podstawowe potrzeby.

3. Adobe Spark

Za pomocą tego narzędzia możesz tworzyć różne projekty, podobnie jak w Canvie (KLIK). Ale przede wszystkim możesz w łatwy sposób przygotować stronę z portfolio, która wygląda ciekawie, bo elementy na niej są ruchome – reagują na scrollowanie. Łatwo też opublikujesz stronę. Dostajesz gotowy link do przesyłania innym.

A co jeśli wolę własną stronę www?

Jeśli już masz lub planujesz postawienie własnej strony www, to również jest kilka fajnych narzędzi, które mogą uatrakcyjnić prezentację Twojego portfolio. Są to różnego rodzaju widżety, czyli wtyczki, które umieszcza się na stronie. Takich widżetów jest mnóstwo. Podpowiem Ci, jak możesz ich szukać.

  • Wybór szablonu – już wybierając szablon strony www (jeśli np. planujesz stronę opartą o system WordPress, co zdecydowanie polecam), zerknij jakie są opcje prezentacji portfolio. Jest sporo szablonów dedykowanych artystom i mają wbudowane ciekawe opcje.
  • Widżety do instalacji – to tzw. wtyczki zewnętrzne, czyli takie które możesz dorzucić do swojej strony. Wybierasz taką wtyczkę, instalujesz i dzięki temu masz dodatkowe funkcje na stronie. Mogą się przydać przy tworzeniu galerii zdjęć jako portfolio. Np. Modula. Ale UWAGA, często darmowe wersje są mocno okrojone
  • Dedykowane widżety np. Soundcloud lub Spotify – jeśli chcesz umieścić na stronie swoją muzykę, niektóre platformy mają do tego specjalne rozwiązania. Możesz na przykład wkleić mały banner, który przenosi na Twój profil na Spotify lub stworzyć playlistę i umieścić ją na stronie. Podobnie Soundcloud: wybierasz gamę kolorystyczną i układ okienka z muzyką, a Soundcloud generuje Ci po prostu kod, który wklejasz w odpowiednim miejscu na stronie (Ty lub Twój programista 🙂) O w ten sposób:

Daj znać w komentarzu, czy używasz któregoś z narzędzi, które tu wymieniłam. Jeśli tak, podeślij link! Z chęcią poznam Cię lepiej i dowiem się, co tworzysz 🙂 Daj też znać, jeśli chcesz żebym stworzyła osobny artykuł z opisem, jak posługiwać się danym narzędziem. Powodzenia w tworzeniu pięknego portfolio!

Sprawdź także

Brak komentarzy

Skomentuj