Ludzie Strategia i rozwój

Twoja sieć wsparcia – czy dbasz o nią jak należy?

19 lutego, 2022

W rozwijaniu kariery zawodowej artysty bardzo ważny jest konkretny plan. Jeśli czytasz regularnie moje treści to pewnie już wiesz, że jestem fanką planowania i strategii. Jednak w tym wszystkim równie ważni są według mnie ludzie.

W naszej branży (nie tylko zresztą w naszej) bardzo często znajomość odpowiednich osób decyduje o powodzeniu projektu. Nie zrozum mnie źle. Nie chcę Cię absolutnie nakłaniać do tego, żebyś od dziś próbował załatwiać sobie wszystko po znajomości. Absolutnie nie. Chcę jedynie żebyś jeszcze większą uwagą obdarzał tych, z którymi współpracujesz, dla których tworzysz, wykonujesz zlecenia, których zatrudniasz itd. Staraj się budować długotrwałe relacje, a z biegiem czasu utworzysz sobie własną sieć wsparcia, która może otworzyć Ci wiele drzwi w przyszłości.

Ten proces tak czy siak będzie się dziać samoistnie. Na przestrzeni lat poznajemy coraz to nowe osoby, zwiększa się grono naszych znajomych, nasze kontakty i wpływy. Ale podchodząc do tego świadomie możesz działać na większa skalę i rozbudowywać tę sieć na własną rękę. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak to zrobić:

Jak zbudować swoją sieć wsparcia?

Dbaj o relacje

Jeśli już nawiązałeś pewne znajomości zawodowe, dbaj o nie. Nie odzywaj się tylko wtedy kiedy czegoś potrzebujesz. Może jesteś w stanie dać im coś od siebie? Przekazać informację o jakimś dofinansowaniu, którym mogą być zainteresowani? Pogratulować świetnego koncertu?

Próbuj budować długotrwałe relacje na partnerskich zasadach, a z czasem jak będą mieć coś do zaproponowania, będziesz pierwszą osobą o której pomyślą.

Nie pal za sobą mostów. Nawet konfliktowe sytuacje staraj się załatwiać pokojowo i z szacunkiem.

Idealna sytuacja występuje wtedy, gdy w każdej sytuacji wiesz do kogo zwrócić się pomoc w jakiejkolwiek sprawie. Albo na kogo możesz liczyć w realizacji danego zlecenia.

Bądź gotów pomagać

W budowaniu swojej sieci kontaktów bardzo ważna jest też Twoja rola. Niech to będzie sieć WZAJEMNEGO wsparcia. Bądź gotów pomagać, gdy to inni potrzebują czegoś od Ciebie. Relacja jednostronna, w której tylko bierzesz nie dając nic w zamian, szybko się urwie. Nie budujesz wtedy sieci wsparcia tylko żerujesz na dobroci innych jak pasożyt. Ludzie powinni wiedzieć, że mogą na Ciebie liczyć.

Nie lekceważ ludzi

Już nawet pomijając podstawowe zasady współżycia społecznego, które wymaga wzajemnego szacunku, niezależnie od piastowanego stołka, pomyśl tylko. Ten nieśmiały chłopak rozstawiający krzesła na koncert w filharmonii może kiedyś być jej dyrektorem (true story!). Jak myślisz, jak wtedy będzie Cię traktować jeśli Ty w tej chwili obdarzasz go tylko pogardliwym spojrzeniem pełnym wyższości? Nigdy nie wiesz gdzie zajdzie i kim będzie kiedyś osoba, której dziś w czymś pomogłeś. Być może zapomni o tym tak szybko jak poczuje władzę, ale jest szansa, że zechce się odwdzięczyć jak tylko nadarzy się ku temu okazja.

Nie bój się prosić o polecenia

Jeśli wiesz, że ktoś z Twoich znajomych zna osobę, do której chcesz się odezwać, przełam strach i wstyd i poproś tego znajomego o polecenie. Jeśli chociażby wspomni o Tobie, zaanonsuje Twój telefon, to już nie jesteś osobą z ulicy, noname’em. Zaczynasz rozmowę od razu z innego pułapu.

Wywiązuj się z zobowiązań

No właśnie, jeśli ktoś Cię poleca, obdarza Cię w tym momencie ogromnym zaufaniem. Jeśli dasz plamę, to ten znajomy też traci w oczach osoby, której Cię polecił. Wywiązuj się ze swoich zobowiązań, jeśli chcesz żeby ludzie bez obaw i ryzyka polecali innym Twoje usługi lub produkty.

Zbieraj rekomendacje

To niezwykle ważny element w nawiązywaniu kolejnych kontaktów. Jeśli tylko masz taką możliwość, proś o recenzje i rekomendacje i od razu pytaj o zgodę na opublikowanie ich na swojej stronie, w mediach społecznościowych, w portfolio. Nic tak nie buduje zaufania innych, jak dobre recenzje, zwłaszcza wypowiedziane przez znane i cenione osoby z branży. Jest to tzw. społeczny dowód słuszności. Skoro inni tak dobrze się o Tobie wyrażają, to musi być prawda!

Szukaj możliwości

Polecam wpisać sobie w kalendarzu research jako stałe, regularne zadania. Sprawdzasz wtedy, co nowego dzieje się w branży, jakie są możliwości, gdzie jeszcze mógłbyś spróbować swoich sił, z kim spróbować nawiązać kontakt.

Nie kopiuj sobie cudzej bazy kontaktów

Spotkałam się już parę razy z taką dziwną praktyką. Jeśli skopiujesz czyjeś kontakty i powysyłasz do nich maile, i tak nic tym nie zdziałasz. Ci ludzie przecież Cię nie znają. Część z tych kontaktów może już być nieaktualna, mogą już pracować w innych miejscach, mogą zajmować się już zupełnie innymi rzeczami. To dobra droga do zmarnowania czasu, a nie do stworzenia swojej sieci. Lepiej budować bazę kontaktów wolniej, ale skutecznie. I jeśli korzystać z kontaktów znajomych, to poprzez polecanie.

Udzielaj się na forach i grupach branżowych

Jest mnóstwo grup typu „Praca dla…” …muzyków, grafików, aktorów, tancerzy, rękodzielników itd. Poszukaj takich grup i aktywnie w nich uczestnicz. Możesz pokazać się w roli eksperta w swojej branży, nawiązać cenne relacje i dać się zapamiętać członkom danej społeczności. A to zwiększa szanse na kolejne polecenia i zlecenia.


Mam nadzieję, że te kilka prostych rad pomoże Ci w budowaniu Twojej sieci wzajemnego wsparcia. To według mnie nieodzowny element w budowaniu strategii rozwoju zawodowego. Sama już wielokrotnie się przekonałam jak wspaniale jest mieć na kogo liczyć w potrzebie. I nie chodzi o to, żeby wykorzystywać ludzi i czerpać z ich pracy za darmo. Dużo łatwiej jest zapłacić jakąkolwiek kwotę, gdy masz pewność, że zadanie będzie wykonane w 100% tak, jak tego potrzebujesz.

A jak to wygląda u Ciebie? Masz jakieś doświadczenia związane z nawiązywaniem nowych kontaktów? Utrzymujesz też relacje z przeszłości czy gasną w chwili zakończenia wspólnego projektu?

Sprawdź także

Brak komentarzy

Skomentuj