Strategia i rozwój

Chcesz wiedzieć co Cię wyróżnia spośród innych artystów? Zrób analizę SWOT

9 lutego, 2022

Budując strategię rozwoju swojej kariery, warto przyjrzeć się swoim zasobom, czyli temu czym właściwie dysponujesz. Jakie są Twoje mocne strony i jakie masz słabości? Co może Ci pomóc w osiąganiu Twoich celów a co będzie Cię hamować?

Do tego właśnie służy analiza SWOT. Niektórzy mogą uważać ją za banał lub przeżytek, ale według mnie nie bez powodu jest jednym z podstawowych narzędzi, stosowanych w biznesie. I do tego jej przeprowadzenie jest proste – nie wymaga skomplikowanych procesów – wystarczy trochę wolnego czasu, ołówek, kartka papieru i szczerość przed sobą.

Jest to kolejny krok w budowaniu strategii, czyli Twojego planu działania. Jeśli nie zrealizowałeś jeszcze poprzednich, zajrzyj koniecznie do tych wpisów:

Siła strategii, czyli po co artyście plan działania?

Czy wiesz kim jesteś? O misji i wizji słów kilka.

Którędy prowadzi droga do sukcesu? O wizji artysty.

Artysto, czy znasz swoją misję?

Moc zasobów, czyli doceń to, co udało Ci się osiągnąć do tej pory

Zacznijmy od tego…

czym właściwie jest analiza SWOT?

Tak jak pisałam we wstępie, jest to jedno z podstawowych narzędzi, wykorzystywanych w budowaniu strategii biznesowych. Pozwala przemyśleć wszystkie pozytywne i negatywne czynniki – zarówno te wewnętrzne, na które mamy wpływ – jak i zewnętrzne, na które wpływu nie mamy.

Nazwa SWOT jest to akronim, czyli słowo powstałe z pierwszych liter nazw poszczególnych elementów tej analizy. Pozwól, że Ci to zobrazuję:

Jak zrobić analizę SWOT?

Jest to bardzo proste. Nie wymaga żadnych szczególnych umiejętności analitycznych ani wiedzy biznesowej. Zarezerwuj sobie tylko czas, przygotuj kartkę i coś do pisania. Żeby ułatwić Ci zadanie, przygotowałam gotowy szablon do wydrukowania, który znajdziesz na samym dole.

W analizie SWOT bardzo ważna jest Twoja szczerość. Postaraj się spojrzeć na siebie obiektywnie i z dystansem. Zastanów się nad każdym z elementów analizy osobno:

Mocne strony:

W tej rubryce wypisz wszystko to, co według Ciebie wyróżnia Cię spośród innych. Twoje własne mocne strony, np. opanowanie jakiejś wyjątkowej techniki albo cecha charakteru, która może być przydatna na Twojej zawodowej drodze. Podpowiem Ci kilka przykładowych elementów do zastanowienia:

– Twoje talenty, umiejętności, kompetencje;

– cechy charakteru;

– wszystko to, co już udało Ci się osiągnąć i co wpłynie pozytywnie na dalsze działania;

– Twoje doświadczenia, czyli np. wiedza i świadomość, którą masz Ty a nie mają inni

Przykłady mocnych stron: Jestem cierpliwa. Umiem się dobrze zorganizować. Mam wiedzę z zakresu marketingu.

Jeśli masz za sobą wcześniejsze moje wpisy na temat strategii, być może dobrze znasz już swoje mocne strony – przypomnij sobie wpis na temat zasobów i zaproponowane tam ćwiczenia 🙂

Słabe strony:

Tutaj wypisz to, co uważasz w sobie za rzeczy działające na minus, np. złe przyzwyczajenia. Ważne: pamiętaj, że wypisujesz swoje słabe strony nie po to, żeby się nimi zdołować i zrezygnować, tylko po to, żeby móc świadomie nad nimi pracować. Przeanalizuj tutaj:

– cechy lub nawyki, które mogą negatywnie wpływać na Twoje działania;

– Twoje ograniczenia, braki;

– wszystko to, co wymaga Twojej większej pracy nad tym;

Przykłady słabych stron: Sprawia mi trudność poranne wstawanie. Łatwo się rozpraszam.

Szanse:

Tutaj odpowiadasz sobie na pytanie, w jaki sposób otoczenie może pozytywnie wpłynąć na Twoją sytuację? Są to wszelkie zewnętrzne możliwości, które możesz wykorzystać na swoją korzyść. Aktualne mody lub zmiany przepisów w jakimś zakresie.

Przykłady szans: Brak innych artystów w Polsce zajmujących się niszą, którą chcę wypełnić. Rosnące zainteresowanie rękodziełem.

Zagrożenia:

Są to wszelkie czynniki zewnętrzne, które mogą zadziałać na Twoją niekorzyść. Utrudnienia lub przeszkody, które możesz napotkać lub dodatkowe koszty, które możesz ponieść.

Przykłady zagrożeń: Uzależnienie projektu od otrzymania dotacji. Ktoś inny realizuje podobny pomysł do mojego.

Czas na wnioski

Przeprowadzenie analizy SWOT za nami. Pora na kolejny krok, czyli wyciągnięcie z niej wniosków. Zastanów się nad każdym wypisanym przez siebie elementem i zadaj sobie następujące pytania:

Mocne strony: Co dają mi wskazane cechy lub umiejętności? Jak mogę je wzmacniać?

Np. Jestem cierpliwa -> dzięki temu spokojnie dążę do celu i nie zniechęcam się, nawet jeśli trochę to trwa.

Słabe strony: Co mogę z tym zrobić? Jak je niwelować?

Np. Łatwo się rozpraszam -> Wiem, że siadając do pracy muszę mieć czyste biurko, ciszę i minimum godzinę wolnego czasu.

Szanse: Jak mogę wykorzystać te elementy na swoją korzyść?

Rosnące zainteresowanie rękodziełem -> Mogę uruchomić sklep internetowy z moim rękodziełem i bardziej je promować, pokazując jednocześnie ich praktyczne zastosowanie w codziennym życiu

Zagrożenia: Jak ich uniknąć lub zmniejszyć siłę ich oddziaływania na mnie?

Ktoś inny realizuje podobny pomysł do mojego -> Mogę obserwować jego poczynania, zastanowić się co mogę zrobić lepiej, inaczej, czym się wyróżnić.

Podsumowanie

Analizę SWOT polecam zawsze zrobić w kilku podejściach. Nie zawsze od razu wszystko sobie uświadamiamy. Może nam coś przyjść do głowy jeszcze później. Warto też podpytać swoich znajomych jakie widzą w nas mocne i słabe strony. Często trudno nam obiektywnie ocenić swoje własne cechy i zdecydowanie zbyt często nie doceniamy samych siebie.

Moja rada? Nie idź na skróty. Samo zastanowienie się nad tym to już krok do przodu, ale to wciąż za mało. Rozpisanie tego wszystkiego pozwoli Ci uporządkować w głowie cały pomysł na siebie. Zawsze też możesz później wrócić do swoich notatek i przypomnieć sobie to, o czym pisałeś. I pamiętaj, bądź przed sobą szczery.

Analizę SWOT warto też przeprowadzać dla poszczególnych zadań w realizacji swoich planów, np. przygotowując wydanie nowej płyty czy planując działania promocyjne. Jeśli chcesz przeprowadzić analizę dla swojego zespołu lub grupy twórczej, dobrze byłoby gdyby każdy z Was zrobił to indywidualnie, a później jeszcze raz wspólnie w ramach burzy mózgów. Efekty mogą Was zaskoczyć 🙂

To co? Ołówek w dłoń i do dzieła! Poniżej znajdziesz przygotowane przeze mnie szablony. Drukuj śmiało i podziel się z innymi. Daj znać, czy któryś z elementów analizy SWOT sprawia Ci szczególną trudność albo wręcz przeciwnie, przychodzi Ci najłatwiej.

Sprawdź także

Brak komentarzy

Skomentuj